...

Ako vybrať správny celoodpružený bicykel

Celoodpružený bicykel je typ bicykla, ktorý má pruženie na prednej aj zadnej vidlici. Toto pruženie zvyšuje komfort a stabilitu jazdy na nerovnom teréne, ako sú horské traily, korene, kameny alebo skoky.

Ako vybrať správny celoodpružený bicykel

Celoodpružený bicykel je vhodný pre pokročilých až expertných jazdcov, ktorí hľadajú výzvu a zábavu na technických úsekoch. V tomto článku vám poradíme, ako vybrať správny celoodpružený bicykel podľa vašich potrieb a preferencií.

Výhody celoodpruženého bicykla

Celoodpružený bicykel má niekoľko výhod oproti pevnému (hardtail) bicyklu, ktorý má pruženie len na prednej vidlici. Medzi najdôležitejšie patria:

  • Lepšia trakcia: Celoodpružený bicykel sa lepšie prispôsobuje terénu a udržuje kontakt s podkladom. To znamená, že máte lepšiu kontrolu nad riadením, brzdením a zrýchľovaním. Mávajú pruženie s rozsahom (travel) od 100 do 200 mm. To znamená, že pruženie sa dokáže pohybovať o 10 až 20 cm pri prekonávaní nárazov. Pruženie s väčším rozsahom je vhodnejšie pre strmšie a technickejšie úseky, zatiaľ čo pruženie s menším rozsahom je vhodnejšie pre rýchlejšie a plynulejšie úseky.
  • Vyšší komfort: Celoodpružený bicykel tlmení nárazy a vibrácie, ktoré by inak prenášal na jazdca. To znižuje únavu a bolesť svalov a kĺbov, a umožňuje vám jazdiť dlhšie a pohodlnejšie.
  • Väčšia rýchlosť: Celoodpružený bicykel je rýchlejší ako pevný bicykel na nerovnom teréne, pretože sa menej spomaľuje pri prekonávaní prekážok. Tiež vám umožňuje jazdiť agresívnejšie a hlavne bezpečnejšie.
  • Väčšia zábava: Celoodpružený bicykel vám umožňuje prekonávať náročnejšie úseky, ako sú strmé zjazdy, skoky, dropy alebo rock gardeny. Tieto úseky sú nielen výzvou, ale aj zdrojom adrenalínu a zábavy.

Nevýhody celoodpruženého bicykla

Celoodpružený bicykel má aj svoje nevýhody, ktoré treba brať do úvahy pri jeho výbere. Medzi najčastejšie patria:

  • Vyššia hmotnosť: Celoodpružený bicykel je ťažší ako pevný bicykel, pretože má viac komponentov a materiálu. To znamená, že je náročnejší na šliapanie, najmä do kopca.
  • Vyššia cena: Celoodpružený bicykel je drahší ako pevný bicykel, pretože vyžaduje viac technológie a kvalitnejšie komponenty. To znamená, že musíte zaplatiť viac za rovnakú úroveň výbavy a výkonu.
  • Vyššia údržba: Celoodpružený bicykel potrebuje viac starostlivosti a opráv ako pevný bicykel, pretože má viac pohyblivých častí a opotrebováva sa rýchlejšie. To znamená, že musíte častejšie navštevovať servis a meniť náhradné diely.
  • Nižšia efektivita: Celoodpružený bicykel má nižšiu efektivitu ako pevný bicykel, pretože časť energie sa stráca pri pohybe pruženia. To znamená, že musíte viac šliapať, aby ste dosiahli rovnakú rýchlosť alebo vzdialenosť. Efektivitu celoodpruženého bicykla môžete zvýšiť nastavením tvrdosti pruženia alebo použitím uzamykania (lockout), ktoré obmedzuje pohyb pruženia.

Celoodpružený bicykel na horské traily

Celoodpružený bicykel na horské traily

Ak chcete jazdiť na horských trailoch, ktoré sú plné nerovností, zákrut, skokov a iných prekážok, potrebujete celoodpružený bicykel, ktorý vám poskytne stabilitu, trakciu a komfort. Celoodpružený bicykel na horské traily má nasledovné charakteristiky:

  • Trail: Toto sú univerzálne celoodpružené bicykle, ktoré sa hodia na väčšinu terénov a situácií. Majú strednú veľkosť pruženia (120-150 mm), strednú geometriu (66-68° uhol hlavovej trubky) a strednú hmotnosť (12-14 kg). Sú vhodné pre rekreačných a pokročilých jazdcov, ktorí hľadajú zábavu a všestrannosť.
  • Enduro: Toto sú športové celoodpružené bicykle, ktoré sa hodia na náročné a technické terény. Majú veľkú veľkosť pruženia (150-180 mm), strmú geometriu (64-66° uhol hlavovej trubky) a ťažkú hmotnosť (14-16 kg). Sú vhodné pre skúsených a závodných jazdcov, ktorí hľadajú rýchlosť a adrenalín.
  • Downhill: Toto sú extrémne celoodpružené bicykle, ktoré sa hodia len na zjazdy z kopcov. Majú obrovskú veľkosť pruženia (200 mm a viac), veľmi strmú geometriu (60-63° uhol hlavovej trubky) a veľmi ťažkú hmotnosť (16-20 kg). Sú vhodné len pre profesionálnych a špecializovaných jazdcov, ktorí hľadajú maximálny výkon a bezpečnosť.

Celoodpružený bicykel dámsky

Celoodpružený bicykel dámsky

Ak hľadáte celoodpružený dámsky bicykel, máte niekoľko možností. Môžete si vybrať unisex model, ktorý je vhodný pre obidve pohlavia, alebo špeciálny dámsky model, ktorý je prispôsobený ženskej anatómii a preferenciám.

Dámske celoodpružené bicykle majú zvyčajne nižšiu hornú rámovú trubku, užší riadidlá, kratšiu prednú vidlicu, menší predstavec, špeciálne tvarované sedlo a iné farby. 

 Dámske celoodpružené bicykle sú tiež často ľahšie a menšie ako unisex modely.

Pri výbere dámskeho celoodpruženého bicykla by ste mali dbať na to, aby vám dobre sedel a aby ste sa na ňom cítili pohodlne a bezpečne. Dôležitá je aj správna veľkosť rámu, ktorú si môžete zistiť podľa vašej výšky alebo vnútornej dĺžky nohy.

  • Menšia veľkosť: Dámske celoodpružené bicykle majú menšiu veľkosť rámu, vidlice a kolies, aby sa prispôsobili nižšej výške a kratším končatinám žien.
  • Užšia šírka: Dámske celoodpružené bicykle majú užšiu šírku riadidiel, sedla a pedálov, aby sa prispôsobili užšiemu bokom a ramenám žien.
  • Mäkšie nastavenie: Dámske celoodpružené bicykle majú mäkšie nastavenie pruženia, brzd a prevodov, aby sa prispôsobili nižšej hmotnosti a sile žien.
Vhodné komponenty pre celoodpružený bicykel

Pri výbere celoodpruženého bicykla je dôležité venovať pozornosť nielen rámu, ale aj ostatným komponentom, ktoré ovplyvňujú jeho funkčnosť a životnosť. Medzi najdôležitejšie komponenty patria:

  • Vidlica je zodpovedná za pruženie prednej časti bicykla. Pri výbere vidlice je potrebné brať do úvahy jej zdvih, tuhosť, nastaviteľnosť a hmotnosť. Zdvih vidlice určuje, koľko sa môže vidlica pohybovať nahor a nadol pri prekonávaní prekážok. Zdvih vidlice sa pohybuje od 80 do 200 mm podľa typu bicykla a terénu. Tuhosť vidlice ovplyvňuje jej odolnosť voči deformácii a torzii. Tuhosť vidlice sa meria v milimetroch a zvyčajne sa pohybuje od 28 do 40 mm. Nastaviteľnosť vidlice umožňuje jazdcovi prispôsobiť si jej charakteristiku podľa svojich preferencií a podmienok. Nastaviteľnosť vidlice sa týka predovšetkým tlaku vzduchu, odskoku a kompresie. Hmotnosť vidlice je tiež dôležitým faktorom, pretože ovplyvňuje celkovú hmotnosť bicykla a jeho ovládanie. Hmotnosť vidlice sa pohybuje od 1 do 3 kg podľa materiálu, zdvihu a tuhosti.
  • Tlmič je zodpovedný za pruženie zadnej časti bicykla. Pri výbere tlmiča je potrebné brať do úvahy jeho zdvih, tuhosť, nastaviteľnosť a hmotnosť. Zdvih tlmiča určuje, koľko sa môže tlmič pohybovať nahor a nadol pri prekonávaní prekážok. Zdvih tlmiča sa pohybuje od 100 do 250 mm podľa typu bicykla a terénu. Tuhosť tlmiča ovplyvňuje jeho odolnosť voči deformácii a torzii. Tuhosť tlmiča sa meria v newtonoch na milimeter (N/mm) a zvyčajne sa pohybuje od 1 do 5 N/mm. Nastaviteľnosť tlmiča umožňuje jazdcovi prispôsobiť si jeho charakteristiku podľa svojich preferencií a podmienok. Nastaviteľnosť tlmiča sa týka predovšetkým tlaku vzduchu, odskoku a kompresie. Hmotnosť tlmiča je tiež dôležitým faktorom, pretože ovplyvňuje celkovú hmotnosť bicykla a jeho ovládanie. Hmotnosť tlmiča sa pohybuje od 0,2 do 0,5 kg podľa materiálu, zdvihu a tuhosti.
  • Kolesá sú zodpovedné za kontakt bicykla s povrchom. Pri výbere kolesá je potrebné brať do úvahy ich veľkosť, šírku, hmotnosť, materiál a typ plášťov. Veľkosť kolesá určuje, ako sa bicykel správa na rôznych terénoch. Veľkosť kolesá sa meria v palcoch a zvyčajne sa pohybuje od 26 do 29 palcov. Šírka kolesá ovplyvňuje trakciu, stabilitu a odpor. Šírka kolesá sa meria v milimetroch a zvyčajne sa pohybuje od 20 do 40 mm. Hmotnosť kolesá ovplyvňuje akceleráciu, brzdenie a ovládanie bicykla. Hmotnosť kolesá sa pohybuje od 1 do 3 kg podľa materiálu, veľkosti a šírky. Materiál kolesá ovplyvňuje ich pevnosť, tuhosť a životnosť. Materiál kolesá môže byť hliníkový, karbónový alebo oceľový. Typ plášťov ovplyvňuje trakciu, stabilitu a odpor. Typ plášťov môže byť bezdušový, dušový alebo tubular.
  • Prevody sú zodpovedné za prenos sily z pedálov na zadné koleso. Pri výbere prevodov je potrebné brať do úvahy ich počet, rozsah, hmotnosť, materiál a typ reťaze. Počet prevodov určuje, koľko rýchlostí má bicykel k dispozícii. Počet prevodov sa pohybuje od 1 do 12 podľa typu bicykla a terénu. Rozsah prevodov určuje, aký je rozdiel medzi najvyššou a najnižšou rýchlosťou bicykla. Rozsah prevodov sa meria v percentách a zvyčajne sa pohybuje od 300 do 600 %. Hmotnosť prevodov ovplyvňuje akceleráciu, brzdenie a ovládanie bicykla. Hmotnosť prevodov sa pohybuje od 0,5 do 2 kg podľa materiálu, počtu a rozsahu. Materiál prevodov ovplyvňuje ich pevnosť, tuhosť a životnosť. Materiál prevodov môže byť hliníkový, karbónový alebo oceľový. Typ reťaze ovplyvňuje jej efektivitu, hluk a opotrebenie. Typ reťaze môže byť jednoduchý, dvojitý alebo trojitý.

Nastavenie sagu na celoodpruženom bicykli

Sag je miera, o ktorú sa pruženie stlačí pri zaťažení jazdca. Sag ovplyvňuje komfort, trakciu a ovládateľnosť bicykla. Príliš veľa sagu spôsobí, že bicykel bude príliš mäkký a bude sa prehýbať pri brzdení alebo nárazoch. Príliš málo sagu spôsobí, že bicykel bude príliš tvrdý a bude sa odrážať od terénu. Správne nastavenie sagu je preto kľúčové pre optimálny výkon celoodpruženého bicykla.

Sag sa nastavuje pomocou tlaku vzduchu v tlmičoch a vidliciach. Tlak vzduchu sa meria pomocou špeciálneho manometra, ktorý sa pripája na ventil tlmiča alebo vidlice. Sag sa vyjadruje v percentách z celkového zdvihu pruženia. Zdvih je vzdialenosť, o ktorú sa pruženie dokáže stlačiť od svojej maximálnej výšky. Zdvih sa líši podľa typu a modelu bicykla a vidlice. Zdvih sa udáva v milimetroch alebo palcoch.

Všeobecné odporúčanie je nastaviť sag na 20-30% z celkového zdvihu pre XC bicykle, 25-35% pre AM bicykle a 30-40% pre DH bicykle. Tieto hodnoty sú však len orientačné a môžu sa líšiť podľa osobných preferencií, terénu a štýlu jazdy. Nastavenie sagu je procesom pokusov a omylov, ktorý vyžaduje trpezlivosť a presnosť.

Postup nastavenia sagu je nasledovný:
  1. Nafúknite tlmič a vidlicu na odporúčaný tlak vzduchu podľa návodu výrobcu alebo tabuľky na ráme alebo vidlici. Tieto hodnoty sú založené na hmotnosti jazdca s plnou výbavou.
  2. Oblečte si plnú výbavu, ktorú budete používať pri jazde, vrátane batohu, prilby, ochrany a podobne.
  3. Nastúpte na bicykel a zaujmite neutrálnu polohu sedenia. Nechajte niekoho iného podržať bicykel za sedlo a riadidlá, aby ste mohli uvoľniť ruky a nohy.
  4. Na tlmiči a vidlici posuňte malé gumové krúžky (označovače sagu) na miesto, kde sa stretáva telo tlmiča alebo vidlice s pohyblivou časťou (pistonicou).
  5. Zoskočte z bicykla opatrne, aby ste nespôsobili ďalšie stlačenie pruženia.
  6. Zmerajte vzdialenosť medzi označovačmi sagu a koncom tela tlmiča alebo vidlice. Toto je vaše aktuálne sag v milimetroch alebo palcoch.
  7. Vypočítajte percento sagu z celkového zdvihu pruženia. Napríklad, ak má váš tlmič zdvih 150 mm a sag 45 mm, percento sagu je 45/150 = 0,3 = 30%.
  8. Porovnajte percento sagu s odporúčanou hodnotou pre váš typ bicykla. Ak je percento sagu nižšie, uvoľnite ventil tlmiča alebo vidlice a nechajte uniknúť trochu vzduchu. Ak je percento sagu vyššie, pripojte manometer na ventil tlmiča alebo vidlice a pridajte trochu vzduchu.
  9. Opakujte kroky 3-8, kým nedosiahnete požadované percento sagu.

Pamätajte, že pri každom pripojení alebo odpojení manometra sa stratí trochu vzduchu z tlmiča alebo vidlice, takže je potrebné to zohľadniť pri nastavovaní tlaku. Tiež si uvedomte, že tlak vzduchu sa môže meniť s teplotou, takže je dobré skontrolovať sag pred každou jazdou.

Celoodpružený bicykel značky a modely

Na trhu existuje množstvo značiek a modelov celoodpružených bicyklov, ktoré sa líšia nielen dizajnom, ale aj technickými parametrami, ako sú veľkosť rámu, typ pruženia, materiál, prevody, brzdy, pneumatiky a ďalšie. Niektoré z najznámejších značiek celoodpružených bicyklov sú napríklad:

  • Specialized: americká značka, ktorá ponúka široký výber celoodpružených bicyklov pre rôzne účely a úrovne jazdcov. Medzi jej populárne modely patria napríklad Stumpjumper, Epic, Enduro alebo Turbo Levo.
  • Giant: tajwanská značka, ktorá je jednou z najväčších výrobcov bicyklov na svete. Jej celoodpružené bicykle sú známe svojou kvalitou a inováciami. Medzi jej najobľúbenejšie modely patria napríklad Trance, Reign, Anthem alebo Talon.
  • Trek: americká značka, ktorá je jednou z najstarších a najprestížnejších v oblasti cyklistiky. Jej celoodpružené bicykle sú určené pre rôzne typy terénov a štýlov jazdy. Medzi jej najznámejšie modely patria napríklad Fuel EX, Remedy, Slash alebo Supercaliber.

Pri výbere značky a modelu celoodpruženého bicykla by ste sa mali riadiť svojimi preferenciami, potrebami a rozpočtom. Dôležité je tiež skúsiť si bicykel pred kúpou osobne vyskúšať a poradiť sa s odborníkom.

Návody na opravu typických problémov s celoodpruženými bicyklami

Celoodpružený bicykel je zložitejší ako pevnorámový a vyžaduje si viac údržby a starostlivosti. Ak chcete predĺžiť životnosť svojho fulla, mali by ste pravidelne kontrolovať a čistiť odpruženie, nastavovať tlak v tlmiči a vidlici, meniť olej a tesnenia, utiahnuť spojky a ložiská a podobne. Niektoré opravy môžete zvládnuť sami doma, iné si vyžadujú odbornú pomoc v servise. V tomto článku vám ukážeme, ako si poradiť s niektorými typickými problémami s celoodpruženými bicyklami, ako je napríklad príliš tvrdé alebo mäkké odpruženie, nevyvážený tlak medzi tlmičom a vidlicou, prasknutie rámu alebo zaseknutie tlmiča.

Ako vybrať správny celoodpružený bicykel vzhľadom na cenu

Cena celoodpruženého bicykla závisí od viacerých faktorov, ako je napríklad kategória (XC, trail, enduro, downhill), materiál rámu (hliník, karbón), kvalita komponentov (prehadzovačka, brzdy, vidlica, tlmič), veľkosť kolies (27.5″, 29″) a ďalšie. Všeobecne platí, že čím lepšie parametre má bicykel, tým je aj drahší. Cena celoodpruženého bicykla sa môže pohybovať od približne 1500 € za základný model s hliníkovým rámom a nižšou triedou komponentov až po 6000 € a viac za vrcholný model s karbónovým rámom a najvyššou triedou komponentov. Pri výbere celoodpruženého bicykla by ste si mali stanoviť svoj rozpočet a podľa toho vyberať model, ktorý vám ponúka najlepší pomer ceny a kvality.

Ako vybrať správny celoodpružený bicykel kúpa

Ak ste sa rozhodli pre kúpu celoodpruženého bicykla, mali by ste si ujasniť niekoľko vecí.

Po prvé, aký typ horskej cyklistiky chcete robiť – cross-country (XC), trailovú jazdu (trail), enduro alebo zjazd (downhill). Podľa toho si zvolíte kategóriu celoodpruženého bicykla, ktorá sa líši v geometrii rámu, zdvihu odpruženia, veľkosti kolies a ďalších parametroch.

Po druhé, aký materiál rámu uprednostňujete – hliník alebo karbón. Hliníkový rám je lacnejší, odolnejší a ľahšie opraviteľný, karbónový rám je ľahší, tuhší a má lepšiu odozvu.

Po tretie, akú kvalitu komponentov chcete mať na svojom bicykli – prehadzovačku, brzdy, vidlicu, tlmič a podobne. Komponenty sa delia do rôznych tried podľa kvality, váhy a ceny. Čím vyššia trieda, tým lepší výkon a spoľahlivosť.

Po štvrté, akú veľkosť bicykla potrebujete – to závisí od vašej výšky, dĺžky nôh a ramien. Veľkosť bicykla sa určuje podľa veľkosti rámu, ktorá sa označuje písmenami S, M, L, XL a podobne. Pri výbere veľkosti by ste mali dbať na to, aby ste mali dostatočný priestor medzi rozkrokom a hornou trubkou rámu (minimálne 5 cm) a aby ste mali správny dosah na riadidlá (nie príliš dlhý ani krátky).

Po piate, kde chcete kúpiť svoj bicykel – v kamennom obchode alebo online. V kamennom obchode máte možnosť vyskúšať si bicykel pred kúpou, poradiť sa s predavačom a získať záruku a servis. Online nákup môže byť lacnejší, pohodlnejší a ponúkať väčší výber modelov ako aj tých ojazdených. Ak sa rozhodnete pre online nákup, mali by ste si overiť dôveryhodnosť predajcu, recenzie zákazníkov a podmienky dodania a vrátenia tovaru.

Dúfam, že sa vám páčil tento článok o tom, ako vybrať správny celoodpružený bicykel. Ak máte záujem o kúpu takého bicykla, nezabudnite si prečítať naše recenzie a porovnania najlepších modelov na trhu. Celoodpružený bicykel vám môže poskytnúť pohodlie, stabilitu a zábavu na rôznych terénoch. Je to skvelá investícia do vášho zdravia a dobrodružstva. Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky, neváhajte nám napísať. Budeme radi, ak sa s nami podelíte o vaše skúsenosti s celoodpruženými bicyklami. Ďakujeme za čítanie a prajeme vám veľa šťastných kilometrov!

Návrat hore
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.